online[s]








:: Patingg Here ::




D'Owner!

Sentuh Gambar di Bawah



Entries About Linkies Stuff

Annyeonghaseyo. Welcome to my wonderland. My name is Fatin. I'm fifteen . I am fighting for my PT3 exam . Wish me luck .



My Wishlist!

5A UPSR
10A PT3
Iphone 6s plus
Lepaks here!


Lets Stalk!



VVIP!


Langsing Di Bulan Puasa


.Assalamualaikum ! ^^

Haii Semua . Berapa hari je lagi nak bulan Ramadan .HEHE . Tak sabar pulak nak pose. Nak sembahyang tarawih, berbuka sama sama .  And the one thing... 
Dapat DUIT RAYA XD AHAHAHAHA



Ok . Di kesempatan ini , dah nak pose nih , Fatin nak bagi lah sedikit tips langsing di bulan puasa ni :) 

                       

Wuuuuuuu~~~
                                                Okay, back to the topic.                                                                                              

1. Makan Mengikut Waktu
Untuk pengetahuan korang , pengambilan makanan semasa kita berpuasa tetap sama seperti waktu kita tidak berpuasa . Anda digalakkan mengagihkan pengambilan makanan dengan mengambil 2 sajian utama dan makanan ringan antasa waktu makan. Apa yang bezanya di sini ialah waktu pengambilannya. Contohnya kan , sepanjang bulan Ramadhan anda patut berbuka puasa dengan mengambil sajian ringan. Ini diikuti dengan makanan tengahari  , pada waktu malam dan mengambil snek sebelum tidur. Apabilah anda bangun sahur  , anda boleh ditafsirkan sebagai mengambil makan malam :) 


2. Elakkan makanan bergula
Jangan ambil makanan bergula yang tinggi kerana pada ketika ini tahap aktiviti fizikal menurun. Ini boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan tahap glukosa darah . 

3. Berhenti makan sebelum tidur
Waktu makan yang pendek sering menyebabkan kita berasa kesuntukan masa untuk mengisi perut. Cubalah sedaya upaya anda untuk makan empatjam sebelun tidur. Sekiranya gagal berbuat demikian , pastikan anda hanya menikmati snek @ makanan yang agak ringan sebelum tidur :)

4. Kuantiti Makanan yang kecil
Amalkannya sewaktu berbuka dan terus mengerjakan sembahyang Maghrib. Selesai sembahyang Maghrib , barulah makan malam :)

5. Amalan bangun sahur
Bangun sahur mengelakkan kita berasa terlalu lapar pada waktu siang hari. Rasa lapar yang keterlaluan boleh mendorong kita makan malam dengan kuantiti yang banyak ketika berbuka.

6. Awasi cabaran musim raya
Amalan sepanjang bulan Ramadhan pasti akan menjadi sia-sia jika kita bersikap gelojoh pada Hari Raya. Andainya tidak mampu mengelakkan "godaan " rendang , ketupat & lain-lain makanan yang berkalori tinggi , makanlah tetapi hadkan pengambilannya :) hee~

p/s : Ha tula tips tipsnyaa .Selamat mencuba  







Post a Comment



<$I18NNumComments$>:

<$CommentPager$>
<$I18NCommentAuthorSaid$>

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDateTime$> <$BlogCommentDeleteIcon$>
<$CommentPager$>

<$BlogItemCreate$>